pondělí 30. ledna 2017

3. týden

Hezký dobrý den všem!

Dnes přicházím s další várkou zpráv, tentokrát za 3. týden, a nových poznatků o Švédech. 

Aby to nevypadalo, že jde všechno sluníčkově, a že "jo dobrý" a "mam se v pohodě", vypíchnu taky pár věcí, co se moc nepovedly :D 
Krom klasického stejskáčku, který je teď naštěstí už pryč, mě například poprvé v životě začaly zlobit nohy. Je pravda, že v Praze jsem toho denně nenachodila tolik, co tady. Tady to bylo ze začátku cca 10 km každý den, případně, pokud jsem musela v průběhu dne domů, tak ještě jednou tolik. A přestože tu mám pohodlnou obuv, nožky se rozstonaly. Nejdřív mě začal bolet halux na levé noze, po týdnu se přidala šlacha na levé. Upozorňuji, že  to se mi nikdy předtím nestalo, nemám jediný puchýř a boty mám pohodlné. V jednu chvíli to došlo do takové fáze, že to byla bolest nesnesitelná a nemohla jsem už ani dva kroky. Aplikovala jsem tedy běžecké boty, anatomické vložky a pořídila si i speciální "rovnač" na onen kloub na noze. Potíže začaly pomalu odeznívat, pomohl i fakt, že jsem konečně sehnala kolo. Nicméně včera začala pro změnu zlobit levá pata. Jakože... ne, že bych měla v botě něco tvrdého, puchýř, nebo si něco natáhla. Ne, z ničeho nic najednou zas nemůžu chodit a už nepomáhá ani změna bot. Protože noha nereaguje na jakékoliv vylepšováky v podobě náplastí proti otlačení a dalších vystýlek, rozhodla jsem se ji jednoduše ignorovat a bolest sabotovat. Jednoduše přesvědčím svůj mozek, že se nic neděje, nemám totiž čas vymýšlet metody, jak uchlácholit nohu, které nikdo nic neudělal. 

Co se zmíněného kola týče, sehnala jsem ho za 800 SEK s tím, že ho za podobnou cenu pak zase prodám, je to celkem dobrá investice. 
Kolo je sice místy rezavé, má 1 rychlost, šlapkobrzdy, ale má vpředu košík, odrazky a světla a doveze mě všude, takže jsem spokojená. 

A dále zajímavosti a nové poznatky:
  • Švédi jsou genderově neutrální, proto mají unisex toalety. Prostě žádný chlapeček, nebo holčička. WC, hotovo. A pro zajímavost, před nějakým časem také zavedli nové, genderově neutrální osobní zájmeno. Kromě hon (ona) a han (on) nedávno zavedli také hen, neutrální označení pro osobu, jejíž pohlaví buď neznáme, nebo například prochází změnou identity.
  • Free the boob! Podprsenka ustupuje, denně potkávám slečny a ženy, které, bez ohledu na velikost a tvar prostě podprsenku nemají. Občas je to zvláštní a nelze si toho nevšimnout, protože ano, je tu zima.. Nicméně je mi to velmi sympatické :) Proč se furt do něčeho šněrovat přece. 
  • Všichni moji spolužáci do jednoho píšou v hodinách tužkou. Jsem jediná osoba ve třídě, která používá propisku. 
  • Ne, že by Češi byli takoví alkoholici, ale sakra, tady je s tím alkoholem fakt potíž! Víno (případně cokoliv, co preferujete) koupíte jen přes den, asi do sedmi večer a jen v jednom speciálním obchodě, pak máte smolíčka. Smolíčka máte taky v neděli, to se alkohol jednoduše neprodává vůbec, haha. A nejlevnější začíná na 180 Kč. 
  • Totálně tu frčí překapávaná káva. Dostanete ji v každé kavárně, bistru, u všech doma. A je fakt dobrá. Dokonce i v mém bytě je mašina na překapávačku. 
  • Když už jsme u jídla, je naprostou samozřejmostí, že v každé kavárně a restauraci máte k dispozici neomezené množství vody zdarma. Prostě si vezmete u příslušného stolku lahev a skleničky a pijete kolik chcete, to je bez diskuze. V některých restauracích dostanete samozřejmě k jídlu i kávu zdarma, teče tu proudem. A v kavárnách si můžete dojít pro refil (prostě si dolijete šálek znovu). Nechápu, jak je možný, že mi v Čechách ještě pořád odmítnou nalít sklenici vody z vodovodu. 
oběd v univerzitní kantýně
  • Kola se tu zamykají stylem kolo + rám, nikoliv kolo + stojan. Případně samozřejmě vůbec. 
  • Průměrně tu máme teplotu +2 stupně. 
  • Už mám za sebou první zápočtový test za 3 kredity. Probíhal ve speciálním patře školy, zřízeném jen na zkoušky, které bylo komplet prosklené a pokryté stolky pro jednu osobu, takže nás psalo asi 400 naráz. Nesměli jsme u sebe mít ani bundu a museli jsme mít na lavici položený pas nebo ID, při každé příležitosti nám tu kontrolují doklady. 
  • Místní chlapi skutečně nosí dlouhé vikingské vlasy (většinou stažené do "bobíku", ale čas od času je rozhodí a zahrajou si na Thóra) a vous. Plus jsou blond. A mají dva metry. 
  • Dnes jsem si domů pořídila rostlinu, takže už tu nejsem sama.
  • Dobří univerzitní lidé zřídili menší market pro nové studenty, kde jsme si mohli rozebrat cokoliv jsme potřebovali a to zdarma. Všichni jsme to nesmírně ocenili, neb se nám podařilo sehnat si drobnosti, které ale, zvlášť v začátku, spoustu věcí zjednoduší. Až budeme odjíždět, můžeme zase cokoliv, co nebudeme potřebovat, věnovat tomuhle marketu pro studenty, kteří přijedou po nás.
tradiční švédští skořicoví šneci / focaccia od našich italských spolužáků

systém rezervací prádelny

Další článek bude o návštěvě Malmö, kde jsme byli o víkendu a o výletech, které ještě plánujeme.
Zatím se mějte všichni hezky :)

4 komentáře:

  1. Díky za perfekt reportáž :)

    Z čeho nemám žádnou radost, jsou potíže s nožkama. To je tedy masakr.
    A ty kilometry by nechtěl u nás ze studentů absolvovat určitě nikdo. Docela mě překvapuje, že na takové veliké rozloze není žádná doprava, divné. To je tedy velké švédské mínus !
    Na to jak,. to mají v ubytovacích budovách pro studenty vcelku na úrovni, je doprava pro studenty veliká bída. Jednak pro potíže, jaké např. potkaly tebe a jednak, je to velká ztráta času na úkor studia.
    Jak je to s místními studenty ? Projevují vůbec k nešvédským studentům kamarádství a zájem o to, jak se cítíte odloučeni od domova ? Každopádně to je tvrdá zkušenost :/.
    Přeji hodně sil a výdrž, není to vůbec snadný, zvlášť když začnou stávkovat končetiny :( Moc na Tebe myslím a přeji sobě i tobě, aby se ti dařilo mnohem lépe. ( Zdravotníci pomohli? nepomohli ? ??)

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj Alčíku,
    další pěkný příspěvek, abych si mohla udělat malinkatou představu o tom, jak to funguje jinde :-). Obzvlášť ta genderová vyváženost v praxi je pro mě (zatím)úsměvná. Ale já mám hlavně radost, že si navzdory některým strastem držíš dobrou notu :-)!

    OdpovědětVymazat
  3. Držím palce ohledně nezbedného palce. Ať tě zdravotní lapalie brzy opustí! Jinak opět velmi pěkně a čtivě napsané! Díky za to a těším se na další poznatky .

    OdpovědětVymazat
  4. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat